Adevărul.ro își reface ziarul online cu un design atât de urât, încât ar merita un premiu special

Înițial am crezut că e o glumă de 1 aprilie, însă suntem în noiembrie

Zilele trecute, binecunoscutul cotidian Adevărul.ro a lansat noua interfață a ziarului online. Deși inițial am crezut că e o eroare a browserului sau o glumă a echipei editoriale, se pare că aceasta este forma finală a unui design ce ne duce cu gândul la mIRC, Internet Explorer 5 și Windows 98 SE.

Este posibil ca designul să fie inspirat din trendul website-urilor instituțiilor publice sau să fie opera neînțeleasă a unui designer excentric. Un fapt este cert însă: în 2019, fundalurile tip ‘hârtie îngălbenită pixelată’ și contrastul stângaci al elementelor web sunt mai degrabă un chin vizual și un afront la adresa simțului estetic.

Așteptăm cu nerăbdare noua siglă realizată în Microsoft Word 95, cu efect de gradient și umbră.

Trimiterile multiple la perioada de pionierat a internetului sunt mai mult decât subtile. Website-ul este un omagiu adus vremurilor în care găzduirea gratuită pe Geocities.com oferea în premieră adăugarea de imagini ca fundal pentru întreg site-ul, contrastul de culori text vs. fond putea fi ales complet arbitrar, iar noțiunile de UX/UI nu fuseseră încă inventate.

Noul design de website al Adevarul.ro elogiază prin conceptul său vizual opere similare, de mare vibrație artistică, aparținând diferitelor instituții de stat și organisme publice, depășindu-le totodată ca armonizare plenară a tuturor elementelor de grafică web perimate imaginabile.

Mai multă reclamă decât conținut

Conceptul revoluționar se manifestă cu prisosință și în implementarea reclamelor terțe pe site, de altfel unica sursă de venit a ziarului. Astfel, cantitatea de bannere, ad-uri, pop-up-uri, push-uri și diverse alte metode ingenioase de blocat browserul și tocat nervii, a reușit să depășească în volum însuși conținutul efectiv al articolelor, împușcând așadar doi iepuri dintr-un foc – pe de o parte abia atingi mouse-ul să dai scroll și imediat se deschid zece ferestre, se instalează două aplicații și un martor al lui Iehova îți bate deja la ușă, iar pe de altă parte așa mai maschezi discret calitatea discutabilă, de tip tabloid, a știrilor. Deși acest iepure era deja mort de mult.

Izvoare istorice

Nu ne putem da seama ce anume a împins echipa de creație Adevărul Holding să să aleagă o asemenea interfață de website, parcă ruptă din agenda unui anticariat interbelic. Precedentul lor design, trecând peste faptul că era anacronic pe alocuri, era totuși clar, curat și articolele puteau fi măcar citite. Sigur, Adevărul Holding se află în faliment încă din 2012, dar nu zice nimeni să apelezi la agenții de calibru, ca Republika sau Storience; poți lua cu banii de o cafea orice template de pe Fiverr, dai o pizza unui freelancer să ți-l integreze și nu mai ai treabă până iarna viitoare.

Credem totuși că sursa originală de inspirație a noului website este imaginea de mai jos.

Nu avem adevarul