Cum să ai campanii de marketing performante de Black Friday 2019?

Scurt istoric Black Friday.

Termenul de Black Friday a fost folosit pentru prima dată de către Departamentul Poliției din Philadelphia pentru a exprima blocajele ce se creează în trafic în ziua de vineri ulterioară Zilei Recunoștinței (a patra zi de joi din noiembrie). Această zi deschide sezonul cumpărăturilor de Crăciun. Este declarată cea mai aglomerată zi pentru cumpărături în Statele Unite și cu cele mai multe reduceri de preț.

În România, sintagma Black Friday a fost introdusă în 2011 de retailerul eMag prin campania “Black Friday eMAG”. Observând popularitatea conceptului și faptul că era dificil să poată livra toate comenzile în timp util, au devansat campania cu o săptămână mai devreme, pentru a li se permite curierilor să livreze toate comenzile până la minivacanța 30 noiembrie – 1 decembrie. Așadar, în mod normal, Black Friday 2019 va avea loc în data de 22 noiembrie.

Chiar dacă unii retaileri au campanii intitulate Black Friday aproape în fiecare anotimp, ziua cu cele mai mari reduceri se preconizează a fi cea din 22 noiembrie.

De ce campanii de Black Friday? – Statistici

Să începem cu cifrele din 2018. Într-unul din articolele celor de la GPeC citim faptul că la final de Black Friday 2018 au fost raportate vânzări online de peste un miliard de lei (aprox 213 milioane Euro), plătite cu cardul sau ramburs. Cât despre plățile online cu cardul, potrivit PayU România, acestea au ajuns la valoarea de 157 de milioane de lei în ziua de vineri și 198 de milioane de lei în Black Weekend.

Având în vedere că media de cumpărături online a unei zile obișnuite din 2018 a fost de 47,3 mil lei (aprox 10 mil Euro), asta înseamnă că în ziua de Black Friday vânzările cresc procentual cu peste 450%.

Principalele categorii de produse cumpărate în această perioadă fac parte, după cum știm deja, din nișa de IT&C și Fashion, însă turismul a avut o creștere semnificativă față de anii precedenți, urcând pe locul 3. La nivel global, primele locuri sunt ocupate de îmbrăcăminte, electronice și încălțăminte.

Ce produse se bucura de cea mai mare vanzare si cautare in timpul Black Friday

De ce să începi din timp pregătirile?

“Graba strică treaba”! Oricât de clișeic ar suna, așa este. Având în vedere că ai nevoie de un plan bine structurat pentru a avea o campanie de Black Friday reușită, acesta necesită un timp îndelungat de pregătire. Cu cât ai mai mult timp să pui planul la punct, cu atât va ieși mai aproape de perfecțiune.

Planificare, strategie și recomandări

De aici începe greul, dar nu te speria. Ai timp de fiecare pas în parte până la Black Friday 2019, nu?

Planul ar trebui să înceapă cu organizarea și setarea vânzărilor și a obiectivelor. Scoate un raport al produselor și alege strategia de reduceri. Acestea pot diferi în funcție de categorie, în funcție de produs sau poți pune chiar același procent de reducere la toate produsele. Ulterior, programează data de start a campaniei și prețul de vânzare / reducere. Orice platformă de ecommerce îți permite să programezi din timp o campanie, în așa fel încât să pornească automat la o dată viitoare, fie prin funcții deja implementate, fie prin instalarea unui plugin de tipul “Sale Discount Scheduler”

Dacă ai un business mic, este de preferat ca strategia de reduceri să fie cât mai simplă pentru a nu avea bătăi de cap cu administrarea campaniei.

Analizează performanțele campaniilor de anii trecuți din perioada de Black Friday pentru a putea optimiza cât mai bine anunțurile de anul acesta. Vezi ce mesaj a funcționat mai bine sau a avut o rată mai mare de click. În ce fel prezența beneficiilor/detaliilor despre produsele vândute a influențat calitatea anunțului? Cu ce procent ai mărit bugetul față de anul precedent?

În funcție de obiectivele de vânzări pe care ți le-ai setat, verifică stocul produselor. La finalul campaniei vei dori ca toți clienții să fie mulțumiți de produsul comandat de la tine. Nelivrarea unui produs cu siguranță va aduce review-uri negative care vor influența vânzările în viitor.

Optimizarea website-ului ajută la atingerea obiectivelor și la performanța campaniei

Verifică website-ul în detaliu și rezolvă toate problemele de uzabilitate și optimizare pe orice dispozitiv. În perioada vânzărilor traficul va crește, așadar vei avea nevoie ca serverul să poată susține cât mai mulți utilizatori, viteza de încărcare să fie una foarte bună, mai bine zis să fii sigur că tot procesul de vânzare prin care trece utilizatorul, de la primul click la finalizarea plății, este unul simplu și oferă o experiență plăcută. Mai multe detalii despre optimizarea site-ului pentru promoții poți găsi pe blog, în acest articol, sau în secțiunea de servicii.

Creează chiar și un plan de rezervă în cazul în care ceva nu va funcționa corect. Ce se întâmplă dacă îți va pica serverul? Ce se întâmplă dacă ai greșit stocul sau reducerea unuia dintre produse? Ce se întâmplă dacă firma de curierat este prea ocupată să livreze toate coletele? Creează un plan de backup pentru orice problemă crezi că poți avea.

Anunță campania de Black Friday 2019 din timp.

Bine, nu face asta chiar cu 2-3 luni înainte, dar este bine ca potențialii clienți să afle despre campania de reduceri cu măcar două-trei săptămâni înaintea startului. Acest lucru îl poți realiza prin campanii de newslettere către baza de clienți deja existentă, bannere pe site, diferite articole sau postări în Social Media și în blogul website-ului sau chiar listarea magazinului tau pe agregate de site-uri cu reduceri.

Statistici / rezultate campanie Black Friday 2018

Strategia Black Friday în Social Media

Pentru detalierea promovării în Social Media, iată o serie de detalii despre diferite strategii și tips and tricks care au funcționat în campaniile de Black Friday pe care le-am gestionat până acum.

Black Friday este în mod cert perioada cea mai așteptată din an atât de cumpărători, dar mai ales de brandurile care văd în acest eveniment o oportunitate extraordinară de creștere a vânzărilor, a awareness-ului și construirea unei baze importante de useri ce le vizitează site-ul și implicit de clienți.

Analizează rezultatele de anul trecut

Tocmai de aceea, o strategie de succes de Black Friday trebuie gândită și implementată din timp. Asta implică atât o analiză a rezultatelor de anul trecut (canale folosite, bugete investite, costul/ rezultat, valoarea achizițiilor ROI, ROAS), a problemelor întâmpinate și îmbunătățirea strategiei de promovare. Acest lucru se poate traduce și printr-o comunicare mult mai coerentă în Social Media, prin postări dedicate teasing-ului, prin estimarea unor rezultate pe care vrei să le obții și alocarea unui buget optim pe fiecare canal care să îți susțină în mod realist așteptările (în funcție de rezultatele anterioare), în contextul în care această perioadă este extrem de concurențială din punct de vedere al promovării.

Campanii de teasing cu 1-2 săptămâni înainte de Black Friday 2019

Perioada preliminară (1-2 săptămâni înainte de Black Friday) este foarte importantă. Atunci trebuie să începi campaniile de teasing. Userii încep să facă research cu mult timp înainte pentru a vedea ofertele existente, pentru a-și face o listă cu produsele pe care urmează să le achiziționeze.

Tocmai de aceea este important să te afișezi în procesul de research astfel încât oferta ta să se transforme într-o opțiune de luat în considerare. Iar notificări pe site prin care le ceri userilor să își creeze un wishlist sau să își facă un cont, pot fi foarte utile în campaniile de remarketing. Bineînțeles, aceste acțiuni trebuie expuse ca fiind în beneficiul lor, pentru simplificarea procesului de comandă.

Campanii de atragere trafic

Dincolo de afișările site-ului în procesul de research, e recomandat să rulezi campanii de trafic, atât pe Facebook cât și pe Instagram, care să îți genereze un număr cât mai mare de useri (să îți populezi tot mai mult listele de remarketing) și pe care să-i retargetezi ulterior prin campanii dedicate, în zilele de Black Friday.

Atât în campaniile de teasing cât și pe site-ul tău, trebuie să folosești bannere dedicate, care să anunțe faptul că vei avea reduceri importante la produse cheie și să încurajezi userii să revină de Black Friday și să se bucure de cele mai mari discount-uri din an.

Dincolo de postările organice, te poți folosi de Story-uri dedicate atât pe Facebook cât și pe Instagram, poți include countdown-uri și nu uita să folosești hashtag-uri dedicate în toate postările de teasing.

SEO

Atrage clienți prin campanii SEO precis targetate pentru utilizatorii care caută reduceri înainte și după Black Friday. Optimizează la maxim pentru motoarele de căutare paginile de landing ale campaniei de Black Friday urmărind un impact cât mai mare și o poziționare cât mai bună în Google pentru căutările specifice, cum ar fi „reduceri black friday 2019”, „magazine reduceri black friday bucuresti” și altele potrivite domeniului tău de activitate. Pe plan secundar, recomandăm și optimizarea pe produs în paralel cu SEO pentru paginile de landing, pentru poziționarea optimă la căutările după cuvinte cheie de tip long tail keywords, cum ar fi „oferta televizor altex black friday”.

Landing page-ul campaniei de Black Friday

O atenție sporită trebuie acordată landing page-ului folosit de Black Friday. Acesta trebuie să fie optimizat atât pentru Desktop cât pentru mobile, să fie ușor de parcurs și înțeles, să ai bannere dedicate. Eventual, poți implementa și overlay-uri specifice Black Friday pe imaginea de produs, iar întreg procesul de achiziție să fie verificat și cât mai simplificat.

Crearea și optimizarea campaniilor de Black Friday Recomandari Social Media pentru strategie Black Friday 2019

Succesul unor campanii nu depinde doar de strategie, cât și de vizualurile folosite. Include imagini și texte sugestive, un Call To Action potrivit și adaptează-le ultimelor cerințe ale Facebook (1080×1080 px pentru Facebook și Instagram feed și 1080 x 1920 px pentru Stories).

Implementarea campaniilor trebuie să se realizeze din timp pentru a-ți permite să faci verificările necesare atât la targetări, placement-uri cât și la textele & produsele folosite, iar regulile automate de pornire/ oprire, mărire/ micșorare (a bugetului în funcție de rezultate), notificările pe care ți le poți seta și bidding-ul manual îți permit să ai un control mult mai amănunțit asupra livrării și optimizării costurilor.

Bineînțeles, campaniile de conversii și campaniile dinamice pe bază de feed sunt cele mai recomandate în această perioadă, însă, ideal ar fi să nu rulezi campanii optimizate doar pe achiziție sau adăugare în coș. Asigură-te că în continuare vei genera trafic pe site targetând atât noi useri cât și useri care ți-au mai vizitat site-ul, prin campanii de trafic, care pot genera rezultate mult mai bune decât o fac în restul anului.

Revenind la campaniile dinamice, folosește targetări de tip Up-sell și Cross-sell. Userii care au interacționat deja cu brandul tău, au navigat și au achiziționat de pe site, sunt mult mai predispuși să realizeze o conversie. În aceeași măsură, te poți folosi de liste de remarketing în funcție de anumite perioade (1,3,7, 30, 60, 90, 180 zile), în funcție de gradul de interacțiune cu site-ul (top 10%, top 25% site trafic), sau în funcție de anumite acțiuni pe care le-au realizat: au văzut, dar nu au adăugat în coș, au adăugat în coș, dar nu au cumpărat, au cumpărat în ultimele x zile, dar excludem cumpărătorii recenți.

Nu uita că în cadrul campaniilor dinamice, ai opțiunea de a folosi și stickere dedicate de Black Friday, pe care le poți suprapune peste imaginea produselor din feed. Astfel, impactul vizual va fi mult mai mare și mai sugestiv.

Testează și iar testează!

Iar ca ultim sfat, îți recomand să testezi o varietate de ad-uri, de la ad-uri tip single banner, la ad-uri tip carusel, video (realizat din Creation Kit din platforma Facebook), la ad-uri tip Canvas sau Colecție. Folosește atât landing page-uri de categorii cât și landing page-uri cu produse specifice (aici poți include produse pentru care de-a lungul anului ai avut o cerere mare), urmărește și analizează rezultatele și intervii atunci când bugetele alocate nu se consumă. Până la urmă, orice Black Friday este o experiență de învățare pentru următorul an.

În completarea strategiei de Social Media, iată și câteva tips and tricks în ceea ce privește promovarea din timp a campaniei de Black Friday.

Tips & Tricks

  • Poți crea un mic ghid cu idei de cumpărături sau cadouri cu produsele pe care vizitatorii site-ului tău le pot cumpăra de Black Friday și îl poți promova din timp atât pe pagina de Facebook, cât și în campaniile de Facebook Ads.
  • Nu uita să schimbi și fotografia de copertă cu una dedicată campaniei tale!
  • O altă idee ar fi să pregătești niște oferte personalizate pentru clienții care au mai cumpărat deja de la tine și să le oferi anumite cadouri, vouchere de cumpărături sau discount-uri extra.
  • Și nu în ultimul rând, nu uita să retargetezi baza de clienți existentă deja cu clienți care te-au vizitat sau au cumpărat de la tine. Ai grijă să le oferi însă produse complementare, nu aceleași produse pe care deja le-au achiziționat de la tine.

Strategia Black Friday în Google

Am ajuns și la Google sub diferitele lui forme (Search Ads, Display, Youtube). Iată câteva idei despre campaniile de promovare pentru Black Friday și nu numai.

Folosește extensia de promoții

În campaniile de search din Google Ads poți folosi extensia de promoție pentru a evidenția reducerile, atât procentul reducerii oferite cât și perioada de valabilitate a discount-ului. De asemenea, poți schimba extensiile de tip sitelink cu paginile unor anumite produse a căror vânzare dorești să o impulsionezi.

Titlurile anunțurilor trebuie să conțină termenul de „Black Friday

Nu uita să adaptezi titlurile și descrierile anunțurilor astfel încât să conțină reducerile oferite și termenul Black Friday. Investește timp pentru a crea un copy de calitate, acesta îți poate influența rata de click și rata de conversie mai mult decât ai crede. Scrie anunțurile cu cateva zile înainte, astfel încât să ai timp să le editezi în caz că acestea vor fi dezaprobate.

Dacă folosești Ad Customizers în anunțuri, acestea se vor modifica în timp real fără a fi nevoie sa intervii pentru a le modifica manual. Spre exemplu poți folosi un Countdown Customizer pentru a scoate în evidență timpul rămas până la expirarea ofertei sau un Inventory Customizer care va arăta numărul de produse rămase pe stoc.

Nu uita să folosești label-uri pentru a diferenția anunțurile de Black Friday de anul trecut din contul de Google Ads de cele de anul acesta, pentru a nu activa din greșeală una din campaniile de anul trecut. Pentru a nu pierde startul perioadei de Black Friday poți folosi reguli automate pentru activarea și dezactivarea campaniilor din cont. Și ar fi bine să implementezi și Google Shopping Ads.

Perioada de după Black Friday 2019

Ai trecut cu bine de Black Friday și ești mulțumit de rezultate? Nu uita că zilele imediat următoare sunt la fel de potrivite pentru reduceri. Următoarele trei zile sunt numite Black Week și Cyber Monday.

Această perioadă este la fel de urmărită de potențialii cumpărători. Poți menține aceeași campanie de reduceri sau poți crea o nouă strategie de discounturi, în așa fel încât cei care nu au reușit să ajungă pe siteul tău din diferite motive, să se poată bucura totuși de produsele preferate.

Campania de reduceri a luat sfârșit?

O fi luat ea sfârșit, dar munca ta nu este gata!

Verifică statusul tuturor comenzilor. Există probabilitatea ca unele comenzi să nu se fi aprobat din diferite erori sau poate nu au fost ridicate de curieri. Dă-ți silința ca toate comenzile să fie livrate, pentru că așa vei avea clienți mulțumiți care vor aduce doar beneficii business-ului tău.

Analizează toate datele campaniei pentru a-ți da seama ce poți îmbunătăți în viitor, ce puncte forte și ce puncte slabe ai. Poți arunca un ochi și pe strategiile folosite de competitori, cu siguranță îți vor oferi noi idei de promovare pentru următoarea campanie.

Nu în ultimul rând, nu uita că ai noi utilizatori care au intrat pe site și au cumpărat de la tine. Menține-i în priză și ține-i aproape. Le poți trimite chiar un newsletter de mulțumire și poți cere feedback de la ei în legătură cu procesul de achiziție sau beneficiile produselor cumpărate.