Black Friday 2019. Uniunea Europeană, reguli noi pentru reduceri

Uniunea Europeană introduce reguli mai stricte în privinţa reducerilor de preţ

Uniunea Europeană a introdus noi reguli, mai stricte, în privinţa reducerilor de preţ operate de comercianţi, se arată într-o directivă adoptată deja de Consiliul Uniunii Europene.

Potrivit acesteia, comercianţii vor fi obligaţi să afişeze cel mai scăzut preţ practicat la produse pentru o perioadă de timp înainte de aplicarea reducerii de preţ. În esenţă, este introdusă obligaţia comercianţilor de a detalia evoluţia preţurilor premergător aplicării unei reduceri.

Directiva de completare şi modificare a Directivei 98/6/CE privind protecţia consumatorului prin indicarea preţurilor produselor oferite consumatorilor introduce articolul 6a cu următoarele cinci alineate:

  1. „Orice notificare de reducere a preţului indică preţul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preţ.
  2. Preţul anterior înseamnă preţul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preţ.
  3. Statele membre pot prevedea norme diferite pentru bunurile susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid.
  4. Dacă produsul a fost prezent pe piaţă mai puţin de 30 de zile, statele membre pot prevedea, de asemenea, o perioadă de timp mai scurtă decât cea menţionată la alineatul (2).
  5. Dacă reducerea de preţ este majorată treptat, statele membre pot prevedea ca preţul anterior să fie considerat preţul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preţ”.

Directiva trebuie transpusă în legislaţia naţională în termen de doi ani de zile, respectiv 24 de luni, iar măsurile de transpunere s-ar aplica la distanţă de 6 luni. Legislaţia va deveni astfel obligatorie comercianţilor începând cu jumătatea anului 2022. O astfel de propunere a fost făcută şi de Consiliul Concurenţei, în vara anului trecut, când autoritatea a sugerat obligarea comercianţilor să afişeze istoricul preţurilor din ultimele 30 de zile. Consiliul observase că preţul tăiat afişat de comercianţii online e mai mare decât prevede legea că ar trebui în cazul a circa 80% din produsele monitorizate.

Mai mult, cu ocazia Black Friday, la 29% dintre produsele monitorizate de inspectorii de concurenţă s-a constatat că preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile.

Creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday

Pe 1 mai 2018, Consiliul Concurenței anunța că, în urma unei anchete privind comerțul electronic, a constatat că comercianții online nu respectă legislația în domeniu în cadrul campaniilor de reduceri.

Autoritatea de concurență a remarcat atunci că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare „tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile. Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat atunci că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday.

În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă anunța că consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.