Deși unele tehnici din domeniu nu s-au schimbat aproape deloc într-un deceniu, actualizările de algoritmi au loc zi de zi. Cu toate acestea, după ani de zile de activitate în domeniu, mulți SEO au deja un simț pentru tendințe și le pot prezice. Deci, ce se va schimba în viitorul apropiat și cum va arăta SEO următorii câțiva ani?

Este SEO de o calitate din ce în ce mai bună?

Cercetările arată în mod clar că zilele de optimizare a paginilor de către amatori s-au încheiat. Potrivit a 65% dintre cei chestionați, link-urile vor trebui să fie din de calitate din ce în ce mai bună pentru a avea o șansă în fața concurenței, pe de o parte, și a politicii motoarelor de căutare, pe de altă parte, punct de vedere cu care este de acord și Nagy Béla, CEO al seo101:

„Google folosește de mult timp algoritmi de inteligență artificială și de învățare automată (cum ar fi RankBrain și BERT) pentru a înțelege mai bine interogările utilizatorilor și conținutul paginilor. Este probabil ca această tendință să continue, ceea ce înseamnă, că site-urile vor trebui să se concentreze și mai mult pe crearea unui conținut de înaltă calitate, care să se potrivească cu intențiile celor care fac căutări. Accentul pus de Google pe importanța expertizei, a autorității, a puterii și a credibilității (E-A-T) în ghidurile sale de evaluare a calității căutării arată, că se pune un accent puternic pe prioritizarea conținutului credibil și de înaltă calitate.”

Crearea unui conținut de calitate este un lucru – Tin Đudajek, SEO strategist & consultant la Tako.hr prezice că, în timp, eforturile SEO vor trebui să vizeze Schema Markup, pentru a comunica mai bine contextul conținutului către browserele web – pentru a le arăta că este valoros și că merită să fie indexat:

„[…] nu este vorba despre o simplă schemă de marcare, ci ceva mult mai complex si de date structurate corect. În marketing, accentul se pune pe comunicarea cu oamenii, dar în SEO situația este puțin mai complicată. Înainte de a putea transmite comunicarea noastră către oameni, utilizatori și consumatori, trebuie să convingem algoritmii de valoarea ei – astfel încât să merite să fie accesate, indexate și să fie rezultate relevante pentru anumite cuvinte cheie. Acesta este motivul pentru care în SEO trebuie să luăm măsuri suplimentare pentru a convinge mașinile, că conținutul nostru este de fapt valoros. Datele structurate pot fi de mare ajutor în acest sens. Acestea pot explica algoritmilor nu numai despre ce este vorba pe site, ci și relațiile dintre diferitele elemente ale acestuia. Acest lucru, la rândul său, ar putea aduce multe beneficii, deoarece ar ușura mult sarcina Google. El nu va mai trebui să ghicească sau să parcurgă sute de pagini pentru a obține informațiile, ci va avea toate datele la îndemână și le va putea utiliza mai eficient și mai ușor, ceea ce se va traduce în rezultate excelente pentru dumneavoastră.”

În ciuda provocărilor care vor apărea, printre altele, sub forma link-urilor de înaltă calitate menționate anterior, majoritatea specialiștilor consideră că SEO va continua să evolueze – inclusiv în ceea ce privește punctul sensibil constant al SEO, și anume schimbările în politica Google, este un lucru pentru care specialiștii sunt pregătiți:

„[…] Google își îmbunătățește în mod constant algoritmul de căutare, nu numai din motive SEO, ci și din cauza cerințelor interne și externe, cum ar fi RGPD sau alte reglementări legale. Acest lucru, înseamnă, că impactul politicilor Google va crește, stimulând industria SEO să găsească soluții noi și creative, dar și creșterea bugetelor asociate cu industria SEO.”

Anastasiya Baydachenko, CEO IAB Ucraina

Cu toate acestea, este posibil ca, din cauza schimbărilor și modificărilor care apar constant din partea browserelor, SEO în viitor să fie foarte diferit de ceea ce suntem obișnuiți, potrivit lui Toma Grozavescu, fondator SMARTERS România:

„Prevăd că vom fi forțați să acceptăm o revoluție în ceea ce privește motoarele de căutare și rezultatele SERP care se vor îndepărta de tradiționalul „Top 10” pe care l-am cunoscut până acum. În schimb, vor exista interfețe bazate pe chat, rezultate îmbunătățite prin conținut și cine știe ce alte inovații. Click-urile vor veni din mai multe surse diferite.””

David Peranić, Digital marketing strategist de la Kontra, prezintă un punct de vedere la fel de interesant pe această temă, bazat pe credința universală că orice problemă are o soluție:

„SEO ca activitate va rămâne cu siguranță alături de noi și va crește în viitor. Oamenii au probleme și caută soluții online. Problema unei persoane creează o oportunitate pentru o altă persoană de a o rezolva și de a face bani din ea. Nu prevăd niciun scenariu în care acest raționament să eșueze.”

Industria SEO pare să privească cu încredere spre viitor. Acest lucru
se datorează probabil faptului, că activitatea profesioniștilor se bazează –
în esența sa – pe adaptare și pe capacitatea de a face față schimbărilor.
Natura dinamică a SEO, nevoia constantă de a rămâne la curent și de
a răspunde la algoritmi în evoluție și la comportamentul utilizatorilor –
creează o atmosferă de dezvoltare continuă, menținând profesioniștii
foarte motivați și implicați.
Factorii comportamentali au fost o altă temă interesantă abordată în
cadrul sondajului, peste 60% dintre respondenți susținând că aceștia vor
avea un impact din ce în ce mai important asupra SEO și optimizării. Natura
și impactul lor în acest moment sunt dificil de evaluat, dar cu siguranță nu
pot fi subestimate și vor trebui luate în considerare din ce în ce mai mult în
timp, după cum explică Szymon Slowik , SEO consultant & strategist:

„Google și-a consolidat în mod constant capacitatea de a
colecta acest tip de date de-a lungul anilor, folosind platforme
precum Android și Chrome. Noile evoluții din Google Analytics
4, cum ar fi „Rata de implicare” , indică, de asemenea, o
schimbare către o abordare orientată mai mult către satisfacția
utilizatorilor.

Dar ce anume poate măsura Google? De exemplu, așa-numitul
pogo sticking, diferitele niveluri de implicare pe site-ul web,
atingerea obiectivelor stabilite, căutările de nume de marcă,
ratele de clicuri în rezultatele căutărilor și traficul de revenire.
Cu toate acestea, este important să nu simplificăm factorii
comportamentali la câteva măsurători specifice și să nu ne
concentrăm doar pe aceștia. Optimizarea în funcție de acești
factori poate fi destul de dificilă, în special atunci când se
încearcă să se compare cu concurența. Prin urmare, recomand
o strategie care să măsoare în mod constant satisfacția
utilizatorilor și să se ajusteze în consecință. Concentrează-te
pe obiectivele afacerii și pe experiența utilizatorului, nu doar
pe măsurători și concurenți. Atât conținutul, cât și interfața cu
utilizatorul ar trebui să servească nu numai microconversiilor
și conversiilor, ci și unor scopuri precum furnizarea eficientă de
informații în postările de pe blog și răspunsul la întrebări.
Este dificil de spus exact cum analizează Google satisfacția
utilizatorilor, dar este foarte probabil să folosească învățarea
automată și rețelele neuronale pentru a determina ce atrage
utilizatorii și ce nu. Diferite industrii pot necesita parametri și
valori diferite, având în vedere tiparele comportamentale unice.
Pe măsură ce importanța datelor comportamentale crește,
gestionarea și utilizarea eficientă a acestora în optimizare va
reprezenta o provocare din ce în ce mai mare – fără îndoială,
o provocare cheie pentru profesioniștii SEO în anii următori.”

Pe de altă parte, Valeriia Sorokoletova, Specialist SEO la Promodo, susține
că factorii comportamentali au doar un impact indirect, dar, din nou, acest
lucru nu înseamnă că sunt neimportanți:

„[…] modificările aduse algoritmilor Google indică faptul că
roboții motoarelor de căutare sunt capabili să recunoască
comportamentul utilizatorilor pe pagini și să ia în considerare
acest lucru atunci când evaluează paginile unui site. […]
În 2015, Rand Fishkin a realizat un experiment privind factorii
comportamentali. El le-a cerut urmăritorilor săi de pe Twitter să
caute pe Google pentru aceeași întrebare, să dea clic pe primul
rezultat al căutării, să revină la rezultatele căutării imediat
ce pagina se încarcă și să facă clic pe al patrulea rezultat
din SERP. După 70 de minute de experimentare, al patrulea
rezultat a devenit primul. Acest experiment a demonstrat
eficacitatea măsurii Bounce Rate. Acest lucru arată, că factorii
comportamentali se numără printre mulți alți factori de
clasificare pe care îi folosește Google.
Evaluarea comportamentului utilizatorilor este al doilea pas în
optimizarea site-ului dumneavoastră, după stabilirea unei baze
solide și atragerea primilor vizitatori. Nu uitați că standardele
de referință pentru fiecare industrie pot varia, iar obiectivul
dumneavoastră este de a face ca utilizatorul să se simtă
confortabil pe site. În caz contrar, nu se va menține pe poziții
înalte și nu va fi profitabil pentru afacere.”

Așadar, am obținut un răspuns la întrebarea cum va arăta SEO în viitor?
Ca de obicei, depinde. Cu siguranță va rămâne cu noi, în această formă
sau într-o formă ușor modificată. O idee cheie, pe care o putem desprinde
din datele și afirmațiile anterioare este, că ne apropiem din ce în ce mai
mult de media de aur, între algoritm și spectator. Prin urmare, este posibil
ca SEO-ul viitorului să fie ceva mai prietenos, și nu doar o necesitate de a
satisface mecanismele care guvernează motorul de căutare.

Inteligența artificială și SEO?

Cu toate acestea, ceea ce rămâne însă un mister este impactul pe care
inteligența artificială îl va avea asupra activității de SEO.